kårlogga grå liljaTenhults scoutkår har i sin nuvarande form funnits sedan 1965. Innan dess fanns bland annat KFUM:s Triangelpojkar som vid denna tidpunkt omvandlades till scouting. 1967 byggde ett gäng engagerade ledare och scouter scoutstugan som än i dag är en perfekt lokal för scoutkårens verksamhet. I början på 1980-talet skaffade kåren även en hajkstuga i Öggestorp, nära Stensjön.

Idag bedriver vi scouting inom alla åldersgrupper från 6 år och uppåt och räknar c:a 120 medlemmar.

Scouting sträcker sig över alla geografiska, politiska och religiösa gränser. I mer än hundra år har scoutrörelsen hjälpt unga människor i hela världen att ha roligt och utvecklas.

Det finns cirka 70 000 scouter i Sverige, från sex år och uppåt. Och de är i stort sällskap. I hela världen finns det fler än 40 miljoner scouter.