Spårare 8-9 år

I Scouterna är det roligt bus utomhus som gäller. Du kan börja som Spårarscout när du är åtta år, och var beredd på äventyr redan från första dagen.

Spårare kallas den åldersgrupp som är mellan 8 och 10 år.  Som Spårarscout får man prova på det mesta inom scouting. Spårarscouter lär sig om naturen, till exempel om allemansrätten och om växter och djur. Spårarna arbetar tillsammans i patruller om 4-8 scouter i varje patrull. Man lär sig att ta vara på sig själv och hjälpa andra – säkerhet och sjukvård, hantverk, knopar, tävlingar och lekar står bland annat på programmet. Mycket av det Spårarscouterna lär sig gör de i lekform. Spårarscouterna brukar göra dagsutfärder, åka på hajk och till sommaren åka på läger.

Ledare på avdelningen Spårare

Kent Fransson